Akkor most új vagy nem új?

Meddig új egy abroncs

Évről-évre, különösen most, a nyári-téli abroncscsere idején felbukkan a téma, megfogalmazódik a kérdés: az abroncs kereskedő egy több éves gumit akar nekem, újként eladni. Bízzak meg benne, vagy egy ilyen autógumit már nem szabad megvásárolni?

A vitában(?), a mérleg nyelve lehet az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége (ETRTO), az Amerikai Gumigyártók Szövetsége (RMA) és itthonról, a Magyar Gumiabroncs Szövetség egybehangzó véleménye.

Ki kell emelni, nincs olyan egzakt leírás, ami műszakilag, pontos keretek közé tenné a még sosem használt, de régen tárolt gumik várható élettartama.

A jó nevű (prémium vagy közvetlenül azok mögött lévő) abroncsgyártóktól nyugodt szívvel vásárolhatunk olyan gumiszettet, amit nem használtak még sosem, de a DOT kódja szerint 2-3 éve gyártották. Pláne nem kell aggódjunk, ha nem csak a gumi márkája, de az abroncsszerviz is megbízható, régóta a piacon lévő cég.

Na jó, mennyi az annyi és mire jár akció?

Ha mégis mondani kell egy megbízható adatot, arra vonatkozóan, meddig számít újnak egy abroncs, megemlíthetjük a British Standards Institution állásfoglalása, amely szerint 6 évig számít újnak egy gumi. Ha szakmabéli véleményt keresünk, az NTDA (azaz a Nemzeti Gumiabroncs Forgalmazók Szövetsége) 5 évben állapítja meg a „még új abroncs” definícióját.

A kérdéssel egyébként a gumiabroncs kereskedések is foglalkoznak. A nyíregyházi székelyű, de országos szervizhálózattal rendelkező Marso például, automatikusan kedvezmény jár, három évesnél idősebb (de még új, sosem használt) abroncsok esetén. (3 évnél tíz, 4 évnél tizenöt  százalék jellemző.)