Mi lehet a mérleg nyelve?

téli abroncs kérdés

Az ismert gazdasági portál, a portfolio.hu vette elő a témát, avagy milyen is az ideális téli abroncs, a hazai utakra? A cikk a téligumi szerviz blogban már oly sokszor tárgyalt különbségek kiemelésével kezd, ami megkülönbözteti a nyári és télli abroncsokat, illetve magyarázza utóbbi szükségességét.

A kulcsszó náluk is a kompromisszum. Ennek a függvénye – bizonyoas szempontból – egy-egy gumiabroncs minősége. Nincs ugyanis olyan gumi, amely minden útfelületen, illetve időjárási körülmény mellett, ugyanolyan módon reagálna. Egyes abroncsok kiválóan tapadnak nedves burkolaton, de a jeges, havas felület már nem annyira fekszik nekik, v agy épp fordítva.

Más téli abroncsok a tömött hórétegen úgy tapadnak, hogy nem is érezzük a telet, az összefüggő vízrétegre azonban nagyon könnyen felúsznak, mivel kevésbé hatékonyan szorítják ki a mintaárkokból a vizet.

Ha állást kellene foglalni, talán a nedves tapadás bír a legnagyobb jelentőséggel. A gyakran járt utakat, autópályákat ugyanis egyrészt – több-kevesebb sikerrel ugyan, de – takarítják, havas időben, illetve a forgalom miatt is inkább a latyakos nedves burkolat a jellemző.

Bár a portfolio.hu írása valószínűleg az Uniroyal cég PR cikke, egy fontos dologra rávilágít. A – Forma 1-es kifejezéssel élve – esőmenőként számon tartott cég, MS Plus 77-eséről szól a cikk jelentős része.

A vizes napok ugyanis jóval nagyobb százalékban jellemzik a telet (pontosabban a téligumi szezont) mint akár a havas, akár a jeges. Szerencsére, erről az ismérvről az EU-s címke tájékoztatást ad, de a független abroncsteszteken is állandó vizsgálati szempont a téli gumik nedves tapadása. (Ez persze nem jelenti azt, h legyintsünk a havas, jeges vagy száraz tapadásra, de a mérleg nyelvét jelentheti a nedves, ha a többi tényezőben közel azonosan szerepelnek a kinézett abroncsok.)