A téli gumi az aquaplaning miatt is fontos

michelin Pilot sport 3 téli gumi

Előfordul olyan jelenség, amikor – esőzés vagy hóolvadás után – összefüggő vízfelület alakul ki az utakon. Erre a vízfelületre felhajtva, a gumiabroncs és az aszfalt közötti vizet nem lehet kiszorítani. A víz pedig képes “túlnőni” az abroncs nyomásán. Ekkor a gumi tapadása megszűnik, az autónk pedig irányíthatatlanná válik.

Ezt nevezzük vízen való felúszásnak vagy – idegen szóval – aquaplaningnek.

Ez ellen a jelenség ellen is nagyobb biztonságot nyújt a téli gumi, így újabb érv, miért nem csak akkor kell gumiabroncsot cserélnünk ha leesett a hó. Azonban a téli gumikat is ellenőrizni kell, hogy csökkentsük a vízre való felúszás okozta látens veszélyt. Mire figyeljünk tehát?

Mérlegeljük az aquaplaninget téli gumi választásnál

Ellenőrizzük rendszeresen a téli gumi nyomását! Ha az előirányzott értéknél harminc százaléknál kisebb, drasztikusan nő az aquaplaning esélye.
A nyomás mellett a profilmélység is rendszeres ellenőrzést igényel, Ha mélyebb a barázda, a téli gumi több vizet képes elvezetni. ha azonban kopott a kerék, megint csak nő a vízre való felúszás veszélye.

Ha olyan környéken lakunk vagy dolgozunk ahol rendszeresek az esőzések és a tartósan vizes útburkolatok, érdemes olyan téli abroncsot válasszunk, ami fel van erre készítve. Léteznek ugyanis olyan gumik, melyek kifejezetten erre specializáltak. A Michelin Pilot Sport 3 például magas hatékonysággal képes a vízbe “belevágni”, speciális, lekerekített váll kialakítása végett. A gumigyártó cég ezt nevezi anti surf systemnek, ezzel is utalva az aquaplaning elleni védelemre.