Gyorsulás: 4×4 kontra két kerék meghajtással jégen

Jeged gumiabroncs teszt

A TireRack nagyon érdekes – saját készítésű – tesztekkel rukkol elő. Egyik ilyen írásukban, annak jártak utána, egy Porsche Cayenne segítségével, hogy a jégen, mekkora különbséget jelent a négykerék meghajtás a „hagyományoshoz” képest.

A teszt azért is érdekes, mert egyre többen használnak itthon is magas teljesítményű SUV gépjárműveket. Erre gondolt a Bridgestone is és elkészítette a Blizzak LM-25 abroncsának 4X4-es verzióját, ami a nagyobb méretkategóriában is elérhető. A Tire Rack csapata ezt a mintát szerelte fel a 4×4-es Cayenne-ra, 255/55R18 méretben.

Az „ellenfél pedig” a Blizzak hagyományos modellje, egy BMW 325i E90-es autón. (Ennél a modellnél 205/55R16 a méret.)

Mindkét járgány automata váltóval vértezve gurult fel a jégre. Előtte persze szárazabb útszakaszra is felvitték a Tire Rack-es srácok a gumikat. Ezen a burkolaton mindkét abroncstípus kielégítően viselkedett, biztosítva a megfelelő szintű komfortérzetet és zajszintet. Itt most legyen elég ennyi, az érdekesebb rész úgy is a jeges pálya.

Először a gyorsítási feladat zajlott le, ahol a Cayenne nagyon kellemes eredményt ért el. pár ezred másodperc híján, kerek 4 mp alatt (4.041) teljesítette, nulláról a 18,29 méteres pályát (60 láb). A két hajtott kerékkel induló BMW, valamivel lassabb volt, de az 5,9 másodperces idő szintén nem rossz, tekintettel a két hajtott kerék jelentette hátrányról. (Még annak ellenére is igaz ez, hogy 635 kg előnye van a BMW-nem, tömegét tekintve, a Porsche Cayenne-nal szemben.)

Az azonban kétségtelen, hogy a 4×4-es autók, illetve az ehhez fejlesztett Bridgestone Blizzak téli gumik jobb gyorsulást biztosítanak. A tesztből az is kiderült, hogy a különböző elektronikus rásegítő rendszerek, magasabb fokú stabilitást mutatnak, még a jégpályán is. Konkrét példánkban a Porsche Traction Management és a BMW all season traction rendszeréről beszélek.