Hol kötelező a téli gumiabroncs? – I. rész

B-Klasse

A téli gumiabroncsra vonatkozó szabályok Európa szerte változóak. Valahol – mint például hazánkban – nem kötelező a téli gumi használata.

Magyarországon – a kötelező használat – helyett, más módszerekkel próbálják a téli, csúszós útszakaszok okozta magasabb kockázatot csökkenteni. A közútkezelő egyik eszköze a hólánc használata kötelező KRESZ tábla kihelyezése bizonyos utak mellé, az időjárási viszonyok függvényében. (Ilyen táblával jelölt utakra csak akkor léphetünk be, ha minimum a hajtott tengelyen lévő kerekeken hólánc van.)

Téli gumiabroncs szokások a szomszédban

Horvátországban, téli útviszonyok mellett igenis kötelező a téli gumiabroncs (vagy legalább a négyévszakos) a hajtott kerekekre. A hóláncra vonatkozó kötelezettséget ott is táblák jelzik.

Az osztrák hatóságok ennél is szigorúbbak. November elseje és április tizenötödike között minden személygépkocsira és kisteherautóra (három és fél tonna alatti) kötelező a 4 mm profilmélységgel megáldott téli gumiabroncs használata, minden keréken! (De minimum hólánc a meghajtott kerekeken). A casco biztosítás sem fedezi azokat a károkat, amik nyári gumiabronccsal felszerelt autókban keletkeztek.

Hasonló szigor vonatkozik Romániára. Keleti szomszédunknál még büntetést is kell fizetnie annak – a mentési költségek mellett – aki bizonyíthatóan a téli gumiabroncs hiánya miatt okozott balesetet. A kötelező használat november 1. és március 31. között vonatkozik.

Hogy Szlovákiában, Szlovéniában és Szerbiában mi a helyzet, következő bejegyzésünkből kiderül.

Európai szabályok a téli gumiabroncs használatra