Ki és hogyan osztályozza a gumiabroncsokat?

téligumi tesztek

Korábban írtam már az új EU-s gumiabroncs címkerendszerről, amely három fő szempont szerint értékeli mind a nyári, mind pedig a déli gumiabroncsokat. A három attribútum pedig nem más, mint a gördülési ellenállás, a kibocsájtott zajszint és a nedves fékezés.

Utóbbinak egyértelműen a téli gumiabroncsok esetén vagy jóval nagyobb jelentősége. (Akad olyan gyártó, amely alacsony  információtartalma miatt kevesli az új címkéket, téli abroncsok esetén)

De vajon ki adja az értékeket az egyes gumikhoz?

Az Európai Unióban nem szokatlanok a különböző irányelvek, etikai kódexek és közös értékelési rendszerek. Ezeknek a lényege, hogy közös felelősségen alapszik. Itt is valami hasonlóról beszélhetek, hiszen a három említett kategória értékeit, egy rigorózus keretek közé szorított tesztrendszer alapján, maguk a gumiabroncs gyárak és importőr kereskedők adják, a tesztrendszer folyamatainak pontos betartása mellett.

A gumiabroncs gördülési ellenállásának értékelése

Ezen ismérv lényege a gazdaságos üzemeltetésben rejlik, mégpedig az üzemanyag felhasználáson keresztül. Ha az abroncs alacsony ellenállással üzemel, azaz kevés energia szükséges egy adott táv megtételéhez, gazdaságos lesz a fogyasztás is. Magasabb ellenállási együtthatónál pedig értelem szerűen gazdaságtalanabb.

Az ellenállás mérése laboratóriumi körülmények között zajlik, ahol is egy erre kifejlesztett szerkezettel, egy átlagos gumiabroncs felhasználást szimulálnak a gumimérnökök. Ez körülbelül 80 kilométer/órás sebességet jelent, átlagos terhelési szint mellett.

A gumik zajszintjének mérése

Az abroncsok által gerjesztett zajt egy mikrofon segítségével mérik, amely mellett szintén 80 km/h körüli sebességgel elhalad az autó. A zajszint mértékegységét decibelben tüntetik fel az abroncs címkén.

Az autógumik fogyasztási együtthatója

Ennél a pontnál eltérnek a nyári és a téli gumik tesztkörülményei. A téli gumikat valamivel hidegebb külső hőmérsékleten tesztelik, míg a nyárikat szélesebb intervallumban. A fékezés már konstans, a többi tényezőnél már említett 80 km/h-ról fékezik le az autót 20 km/h-ra, ABS használata mellett.