Téli gumis szabályokról írt a Magyar Közlöny

2014 magyar közlöny - gumi szabályok

A jövő év január elsejétől hatályba lépő változásokról számolt be, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Magyar Közlönyben. A változások érintik a téli közlekedést, illetve magukat a gumiabroncsokat. (A szabályozás másik fele a kerékpárosokra, konkrétabban kötelező felszereléseikre vonatkozik.)

Kötelező téli gumi használatról ugyan továbbra sincs szó (sajnos/hála Istennek, ezen megoszlanak a vélemények) de az NFM is kiemeli, minden autós egyéni felelőssége, hogy az időjárásnak és az útviszonyoknak megfelelően felkészített gépjárművekkel induljanak útnak. (Ha akarom, ebben benne van, hogy kell a téli gumi, de a jog ugye nem egy szubjektív terület, ami nem fogalmaz feketén-fehéren az sosem fog jogerőre emelkedni.)

A Magyar Közlöny ír a téli abroncsokra (és az ún. hógumikra) vonatkozó jelölésekről. Kiemelve, hogy teljes értékű téligumiról csak akkor beszélhetünk, ha a hópihe és a hegység piktogram megjelenik az abroncs oldalfalán. Az M+S, azaz Mud and Snow (hó és sár) rövidítés nem takar egyértelműen téli abroncsot. (Az eltérést egy nemzetközi követelményrendszer teszi, mely lefekteti a különbséget a két jelölés között.)

Az NFM a profilmélységről szóló biztonsági elvárásokról is ír. Téli abroncs esetén négy milliméter a vízválasztó, ami alatt nem nyújt kellő biztonságot az adott gumiszett.

A Hungaroringen nemrég lezajlott teszt pedig közelebb hozza a választ a kérdésre, kell-e téli gumi?