A hőmérséklet hatásai az autózásban

A hőmérséklet az abroncsok és az akksi kapcsolata

A levegő hőmérséklete hatással van az abroncsnyomásra? A válasz természetesen igen. Egyenes arányban mozog a nyomás a hőmérséklettel. Ez annyit tesz, meleg nyári napsütésben a gumi töltőnyomása felfelé kúszik, míg a téli hidegben lefelé. (Épp ezért érdemes télen, a megadott, optimális értéknél egy hajszállal (körülbelül 0,2 bar-ral) többet a gumikba tölteni.

Emiatt kell hangsúlyozni, hogy gumiabroncsink nyomását mindig hidegen, a használat után minimum 3 órával ellenőrizzük. Az autót ne a tűző napon hagyjuk, mert ez is befolyáolhatja a mért eredményt és az esetleges korrekciót.

De nem csipán az abroncsnyomáésra gyakorol hatást a hőmérséklet, hanem például az akkumulátorra. Mivel az akksiban elektrokémiai reakció megy végbe, a folyamat fontos tényezője a hőmérséklet. Az egyik gyártó szakvéleménye szerint, az akkumulátorok számára a 26,7 fokos hőmérséklet a legideálisabb. Ekkor működnek a legmagasabb hatékonysággal.

A hő gerjeszti, gyorsítja a kémiai reakciót, a hideg pedig – értelem szerűen – lassítja. Emiatt lehet kissé „lomha” az akksi, téli időszakban. Sőt, akár meg is fagyhat. Habár egy teljesen feltöltött akksi a mínusz 40-50 foknak is ellen kell álljon, egy alacsony töltésű akkumulátor kevésbé ellenálló a komoly fagyokkal szemben.

A túl nagy hőség sem optimális persze, ilyenkor felgyorsul a belső korrodáció és rövidül az akkumulátor élettartama.

Figyeljünk az akkumuláto tárolására. Száraz, hűvös helyen, feltöltve tároljuk az akksit, megbizonyosodva róla, hogy nem került-e apró kő vagy szeg alá!