Egy tanulságos levél a Totalcar gumidoktorának

Levél a gumidoktornak

Biztos sokan ismeritek a Totalcar Gumi Dokiját, vagy legalábbis a rovatát, amelyben olvasók kérdeznek téli és nyári gumiabroncs témában, ő pedig publikálja szakértői válaszát.

Egy autós társunk a következő problémával kereste fel a doktort. Egy – bérbe vett – céges gépjárművet vitt a szokásos téli gumi cserére. A gumiszervizben Matador téli gumik kerültek a személygépkocsi alá. A levélíró elmondása szerint azonban az egyik abroncs azonnal eldurrant. (Az nem derül ki, hogy még a szervizben, vagy már onnan eljövet, de gyanítom, hogy előbbi.) A Matadort kicserélték.
Levélírónk otthon nézte meg a téli gumi DOT kódját, ami ugye a gyártási évről tanúskodik. Ekkor vette észre, hogy a Matador gumik már négy évesek és valamennyire használtak is. (Saját magam jegyzem meg vagy elég „rugalmas” az a céges szerződés, vagy a szerviz nem volt túl korrekt, hogy eleve egy ilyen korú, használt gumit tettek fel az autóra. Igaz, nem egyértelmű, hogy ez mekkora baj, hiszen nem tudjuk, hogyan voltak a Matadorok tárolva, mennyit futott az abroncs, stb. Erre Gumi doki válasza is kitér…)

A levél írójának konkrét kérdése, hogy az – általa jó minőségűnek számon tartott – idősödő Matador gumik miatt kiverje-e a balhét? Elmondása szerint elég sokat és gyorsan vezet, mert sokat utazik és – érthetően – nincs kedve egy újabb defekthez 160 km/h-s sebesség mellett.

Ti mit tennétek ebben a helyzetben?

A Matador gumik inkább költséghatékonyak, mint prémium kategóriásak

Érkezett is a gumidoktori válasz, aki kiemelte, hogy a Matador nem a csúcsminőségű kategóriába tartozik azért. (Igaz a következő megállapítása elég nehezen értelmezhető, miszerint ez nem a biztonságban, hanem az árban érzékelhető. Ergo az számít csúcsminőségnek ami drága? Nem így van, de nem tévedett gumidoktorunk, hiszen a Matador gumik valóban a B márkák közé tartoznak és azoknak ajánlott, akik hétköznapi körülmények között autóznak. Az extrém megpróbáltatásokat nem annyira szereti, igaz egy-egy Matador abroncs ér el szép eredményeket is, releváns szaklapok gumi tesztjein.)

Az, hogy a gumik 4 évesek azt jelentik, hogy kétségtelenül elértek egy vízválasztót. De nem kell azonnal rálegyintenünk, hiszen ha megfelelően voltak tárolva, legalább négy milliméteres profilmélységgel rendelkeznek, akkor egy szezont még kényelmesen végigcsinálnak. Ha pedig még sosem voltak használva, csupán 4 éve a raktárban voltak, szintén nincs nagy baj.

A magas sebességgel kapcsolatban pedig szintén hasznos dolgot adott az olvasóknak a szakértő. Egész egyszerűen ellenőrizze le a levélíró a Matador gumikra is feltüntetett sebességindex értéket. Ha T vagy annál magasabb index érték szerepel az abroncson, akkor bírnia kell a 160-at. (Mondjuk más kérdés, hogy a magyar pályákon ez már bizony büntetést von maga után.)

És persze a csattanó: Nem feltétlenül kell levélírónknak visszamenni és balhézni.