Gumiabroncs sérülések típusai

sérült gumi

Mára elég ritka az az eset, hogy egy gumiabroncs csak úgy defektet kapjon. Legyen szó nyári vagy téligumiról, az abroncsgyártók egyre jobb minőségű termékeket hoznak ki gyáraikból. A statisztika szerint, körülbelül tíz évenként, vagy 150 000 kilométerenként éri utol a defekt az autósokat. Persze, amennyiben karban van tartva az az abroncs.

A leggyakoribb nyári és téli gumiabroncs sérülések

Az autóvezetők több mint 50%-a az előírtnál alacsonyabb abroncsnyomással közlekednek. Az alacsony töltőnyomás miatt észrevétlenül de folyamatosan károsodik a gumiabroncs. Emellett kormányozhatósági gondokat is okoz és az üzemeltetése is gazdaságtalan.
Az autógumi károsodásának oka ilyenkor, az abroncsban megnövekedett hőmérséklet, ami károsítja a szövetet. Sőt, akár le is válhat az abroncs a tárcsáról.

Fontos tehát, hogy időközönként – legalább havonta – ellenőrizzük a gumiabroncsok töltőnyomását. Mindezt persze indulás előtt, a gumik hideg állapotában. Az üzemi hőmérséklet más eredményt fog hozni.

Ha folyamatos és hirtelen történő nyomáscsökkenést észlelünk, gyanakodjunk a gumiabroncs valamilyen sérülésére. (Vágó vagy szúró tárgy okozta sérülésre, rozsdásodásra vagy a szelepek meghibásodása.)

Szintén intő jel lehet az abroncsok mintázatának rendellenes, asszimetrikus kopása. Ez különösen téli gumik esetén feltűnő, a karakteresebb barázdák miatt. Jellemzően a futófelület két szélén tapasztalhatunk szövetkopást egy alacsony nyomással üzemeltetett autógumi esetében.

Ha azt tapasztaljuk, hogy téligumink középső futófelülete kopik a kelleténél jobban, akkor valószínűleg pont, hogy túlnyomással van dolgunk, azaz túl magas a nyomás a gumiabroncsban. A Continental például gumiabroncs kopásjelzőt használ, amivel az enyhébb fokú kopást is felismerik a szakszervizek.

Koccanásokból eredő gumi sérülések

A másik nagy csoportja a gumiabroncsok sérülésének, a kisebb-nagyobb koccanásokból adódó károsodás. Ilyen esetekben gyakran a gumik váza – illetve a felni – sérül. Ezekkel a sérülésekkel kell számolni egy túlzott sebességgel abszolvált fekvőrendőr vagy padkázás nyomán is.