Hogyan csekkold le a gumiabroncs korát?

DOT kód szabály

Igen, ez egy újra és újra előbukkanó téma. Azt ugye majd minden autós tudja, hogy az évek óta használt, sokszor majdnem teljesen sima felületű (azaz veszélyesen alacsony profilmélységgel bíró) gumik veszélyt hordoznak magukban.

Azonban azok az abroncsok is lehetnek veszélyesek, amik soha nem érintették az aszfalton, csupán túl régóta állnak a gumikereskedő (vagy magánszemély) garázsában.

Nem árulok el nagy titkot azzal, ha azt mondom, egy gumiabroncs korának meghatározása nem ördöngösség. Csupán némi kódfejtésre van szükségünk, amihez egyetlen szabályt kell ismerjünk.

Ez pedig a DOT kód és annak értelmezése. A gumiabroncsok oldalfalán többféle jelzés található. Keressük meg a 4 jegyű számsort, amit a következő módon értelmezhetünk:

2213 – Azaz az abroncs 2013-ban készült, mégpedig az év 22. hetében.

Ok, ez érthető, de mit kezdjünk az adattal? Erre a kérdésre a hivatalos válasszal a Magyar Gumiabroncs Szövetség szolgál. Közleményük szerint egy soha nem használt gumiabroncs, 5 évig újnak tekinthető. Ezután rendszerint kedvezménnyel adják a kereskedők. (Van persze olya, aki már a 3 éves gumikat is automatikusan leakciózza.)

Egy másik ökölszabály: 10 évnél idősebb abroncsokat akkor se használjunk (illetve vásároljunk) ha azok egyetlen egyszer sem találkoztak az aszfalttal, azaz nullkilométeresek!