Mikor kell lecserélni egy gumiabroncsot?

téligumi csere

Mostani bejegyzésem nem az időjárást és a 7 fokos határt fogja emlegetni. Sokkal inkább a gumik kopásáról lesz szó. Mikor tekinthető egy nyári vagy egy téli gumi elhasználódottnak?

Az egyik legfontosabb indikátor a gumik profilmélysége, a mintaárkok állapota. Mielőtt számadatokat közölnék, meg kell említsem az ún. kopásjelző szerepét. A TWI rövidítéssel ellátott apró kitüremkedések szerepe a kopás mértékének nyomon követése. Ahogy kopnak az abroncsok, a kopásjelzők úgy kerülnek felszínre.

A törvényi előírás 1,6 mm-es mélységet szab meg, azaz ez alatt jár büntetés az autósnak. Ez azonban túlzottan alacsony érték, vezetésbiztonság szempontjából. Míg nyári abroncsok esetén a 2 milliméteres profil a vízválasztó, addig a téli gumi szettet mindenképpen cseréljük, ha a mintaárkok mélysége elérte a 4 mm-t!

Ilyen mértékű – vagy még erőteljesebb – elhasználódás esetén már nem biztosított a kellő tapadás és a vízre, vagy latyakra való felúszás veszélye is drasztikusan megnövekedik.

Ennyire egyszerű megállapítani, hogy csere érett-e nyári vagy téli abroncsunk. Persze egyéb okok is indokolhatják a cserét. Ilyen a szövetszakadás, pukli a gumin vagy egyéb deformáció, de ezek szemmel láthatóak. A Gumiabroncs Szövetség általános irányelve, hogy 10 évnél idősebb gumit akkor is cserélni kell, ha még megfelelő a profilmélysége, hiszen az anyagfáradás ekkor már veszélyes mértékben érezteti hatását. Átlagos használat mellett azonban hamarabb elérjük a kritikus határt mint a 10 éves kort.