Téli vezetési tippek egy ex-forma 1-es pilótától!

Stefano Modena téli vezetési tippjei

A Xavér névre keresztelt szélvihar, a havazással kiegészülve azonnal eszünkbe juttatja Pintér Sándor sms-ét, miszerint „maradjunk az autóban.” Pláne igaz ez, ha ellátogatunk valamelyik hírportálra, ahol az fogad minket, lezárták az M1-es autópályát.

A tél sokszor kikerülhetetlen dugókhoz vezet. A torlódások többsége viszont elkerülhető lenne, ha mindenki betartana pár alapvető téli vezetési tippet. Én sms-t nem tudok küldeni nektek, de hoztam egy pár tippet, egyenesen egy korábbi Forma 1-es pilótától, az olasz Stefano Modenától, aki a kilencvenes években a dobogón is állt a száguldó cirkuszban.

Modena téli tippjei

  • Cseréljünk abroncsokat! Ne próbáljunk bekkelni vagy rizikózni négyévszakos, pláne ne nyári gumikkal. (Előbbiről írtam a héten, vannak olyan esetek, ahol óvatosan ugyan, de működhet a négyévszakos abroncs is, ha minden kötél szakad.) Jobb ha megvizsgálunk egy ábrát ezzel kapcsolatban. Az illusztráció a különböző abroncstípusok féktávolsága közötti különbséget mutatja, téli körülmények között.

Nyári - téli - négyévszakos

  • Mindig kövesd nyomon abroncsaid mintaárok mélységét! Télen a körülmények (útfelület minősége és borítása, szél, hőmérséklet, stb.) gyorsan változik, fontos tudni mekkora tapadással számolhatunk ha hirtelen fékeznünk kell például.
  • Szakaszosan kanyarodjunk! Ez annyit jelent, osszok fel a manővert. Fékezzünk még egyenes szakaszon, majd akkor kezdjünk gyorsítani, ha újra egyenes vonalú részhez érkeztünk (azaz a kanyar kijárata után.)
  • Ha kétség merül fel, ne üljünk autóba! Ha túlzott hófúvást, veszélyes szintre csökkent látótávolságot, vagy csupán erős fáradtságot tapasztalunk, kerüljük el a vezetést!