Útravaló kezdő sofőröknek 1. rész – Szabályozás

Tippek friss jogsisoknak

Az autósiskolák – tapasztalatom szerint – nem túl sokat foglalkoznak a gumiabroncsok témakörével. Emiatt gondoltam, hogy indítok egy cikksorozatot, ami kifejezetten kezdő autósoknak, friss jogsis fiataloknak szól.

Először is gratulálok, zsebben a jogsi, mehetünk autózni! Előtte azonban, higgyétek el, nem árt átfutni a tudnivalókat az autógumikkal kapcsolatban.

Írott és íratlan szabályok

Ahogy sok minden mással kapcsolatban (adók, biztosítás, stb.) az autógumikra is vonatkoznak törvényi előírások. Már most szólok, hogy ha ezt teljesítjük, még nem pipálhatjuk ki a témát. Talán az íratlan szabályok és ajánlások, jóval nagyobb súllyal esnek latba. Különösen vezetésbiztonság szempontjából.

Az egyik nagy nyári és téligumi gyártó hangsúlyozta ki, a gumiabroncs az egyetlen felület, ami a kapcsolatot jelenti az autó és az út között! Ezen állhat vagy bukhat sok minden.

De lássunk akkor egy fontos törvényi előírást. A gumiabroncsok profilmélységének (azaz, hogy milyen mélyek a gumi felületén kialakított mintaárkok) minimális szintje 1,6 milliméter. Ezt a mélységet, a futófelület teljes kerületén el kell érje a mintaárok minden, 75 cm átmérőt meg nem haladó abroncson. (A személyautó gumik tehát idetartoznak. Ennél nagyobb abroncsoknál ez az előírt érték 3 mm.)

Minden tengelyre azonos szerkezetű gumikat kell felszerelni! (Nem elég tehát, ha tengelyenként stimmelnek.)

Ami a tengelyenkénti szabályozást illeti, egy-egy tengelyre azonos méretű, márkájú, mintázatú és indexelésű abroncsot lehet csak felszerelni. Utóbbi a terhelhetőségre (súly és sebesség) vonatkozik.

Ami kifejezetten a téli gumikat illeti, még a legdurvább jégrétegre sem lehet hazánkban szöges gumival ráhajtani. (Észak-Európában ez egy elterjedt dolog, itthon és pár másik országban azonban tiltva vannak.)

A következő részben az abroncsok ellenőrzésével és alapvető karbantartási dolgokkal ismerkedünk meg.