Útravaló kezdő sofőröknek 2. rész – Abroncs karbantartás

Tippek friss jogsisoknak

Nem olyan régen indítottam „útjára” cikksorozatomat, ami mintegy kiegészítő lehet a friss jogsis autósoknak. Az első részben átvettük az alapvető gumiabroncs szabályozást, amit a KRESZ, 6/1990. KöHÉM rendelete szabályoz.

Most pedig az alapvető biztonsági ellenőrzést és karbantartási tippeket vesszük át.

Miért kell ellenőrizni az abroncsokat?

A gumikopás szignifikánsan rontja az autó teljesítményét. Alacsonyabb, akár veszélyes szintig süllyedő tapadás, hosszabb fékút, gyengébb gyorsulás lehet a mellékhatás. Éppen ezért – illetve ennek elkerülése érdekében – van pár tényező, amit rendszeresen ellenőriznünk kell a gumikon. Lássuk, melyek ezek!?

  • Az autógumi általános állapota (nem látunk-e a felületén szövetszakadást, puklit, rendellenes, pl. fűrészfog szerű kopást, nincs-e benne szög, tüske vagy bármilyen idegen test, ami defekthez vezethet.)
  • Minden abroncsunk mintaárok mélysége (Az előző részben volt erről szó, erre még törvényi előírás is vonatkozik.) Az ellenőrzéshez használhatunk profilmélység mérőt, de akár egy fémszázas is megteszi.
  • A gumik töltőnyomását (Ez talán a legfontosabb ellenőrizendő pont. Minden abroncsnak van egy gyári értéke, ami mellett optimálisan üzemeltethető. Ez az érték a kézikönyv mellett megtalálható az autóban elhelyezett matricákon. Ilyet találhatunk a kesztyűtartóban, a tanksapka ajtajába ragasztva vagy a vezető oldali ajtón. A túl alacsony nyomás általános probléma a magyar autóvezetők között, pedig ilyenkor nem csak abroncsaink élettartamát csökkentjük le – adott esetben drasztikusan – hanem több benzint is elhasználunk a megnövekedett gördülési ellenállás miatt. Az abroncsnyomást a benzinkutakon is ellenőriztethetjük, ingyen.)
    Ha rendellenes kopást látunk (pl. a gumik középső része vagy éppen, hogy a vállak jobban kopnak, mint a többi rész) gyanakodjunk az abroncsnyomásra!

Guminyomás kontra kopás

Az ellenőrzésnél ne hagyjuk ki a pótkereket sem!

A sorozat harmadik részében azt vesszük át, hogyan érdemes új gumiabroncs szettet vásárolni. Kövessétek továbbra is a blogot!
(Az első részt itt találjátok>>)