Útravaló kezdő sofőröknek 4. rész – Abroncs címkék

Tippek friss jogsisoknak

Újra itt vagyok! Remélem már többen rákaptatok a cikksorozatra, és várjátok az új részeket. Kis ismétlés, hogy hol is tartunk: átnéztük az alapvető jogi szabályozást és az abroncsok íratlan szabályait, valamint megnéztük, mit kell, megfelelő rendszerességgel ellenőrizni az autógumikkal kapcsolatban.

A sorozat harmadik részében pedig egy gyors összefoglalót kaptatok, ami segíti a gumiabroncs vásárlást. A mai rész is utóbbi témához kapcsolódik. Ha már nézegettetek új abroncsokat, biztosan találkoztatok egy, a mosógépek energetikai besorolásához hasonló címkével. Ma átvesszük – tetőtől-talpig – a címkével kapcsolatos tudnivalókat.

De mi is ez a címke az abroncsokon?

Pontosan egy éve vezette be az EU, a jelölőcímkét, mely három ismérv alapján kategorizálja a gumiabroncsokat. A fő cél – a vezetésbiztonsági szempont mellett – elsősorban a környezetkímélés, gazdaságos üzemeltetés és a fenntarthatóság elősegítése. (Igen, jól látszik, inkább egy nagyon fontos globális kérdéskör ez, mintsem, komoly mélységekig hatoló, abroncstechnológia. Itt arra gondolok, hogy a címke az abroncsokat nem osztályozza és rangsorolja úgy, mint egy átfogó abroncsteszt. Itt nincs szó kopásállóságról, aquaplaningről, ár-érték arányról, komfortról, stb.)

De akkor miről van szó? Mit jelentenek a kis piktogramok a címkén?

Igazából beszédes ikonokról van szó, a józan paraszti ész számára, könnyedén megfejthető kategóriák ezek. Konkrétan a nedves tapadásról, üzemanyag felhasználásról (gördülési ellenállás) és az abroncsok által kibocsájtott zajszintről van szó. Nézzük kicsit részletesebben az ismérveket:

Nedves tapadás: Az egyetlen, abroncsbiztonság témakörbe illeszthető ismérv a címkén. Az A-tól G-ig terjedő skála megmutatja, mennyire tapad meg az abroncs a nedves felületeken. Az A jelenti a legjobb, a G pedig a legrosszabb értéket. Értelem szerűen, minél jobb egy gumiabroncs tapadása, annál rövidebb lesz a fékútja is. (Számszerűsítve, az F és az A kategória között, majd 20 méteres (18 m, azaz 4 autóhossz) különbség van a fékutat illetően! Ez azért több, mint számottevő.)

Üzemanyag felhasználás: Ezt a kategóriát nagyon sokszor halljuk, gördülési ellenállásnak elnevezve. Minél nagyobb egy abroncs gördülési ellenállása, annál nagyobb energiafelhasználást igényel az üzemeltetése. Autós nyelvre lefordítva, annál több üzemanyag fog elégni. Ez a skála is A-tól G-ig tejed és a két véglett között, éves szinten, átlag nyolcvan literes különbség van. Azaz, ennyivel több benzint égetünk el egy G-s gördülési ellenállású nyári vagy téli gumi szettel, az A kategóriás autógumikhoz képest.

Zajszint: Ez a kategória igazából „csak” a környezetkímélési törekvések miatt jött létre. Az EU kidolgozott egy normát, ami a következő évek elvárt zajszintjét fekteti le. Ehhez kapcsolódik szorosan a gumicímke, zajszint kategóriája. 1-től 3-ig terjed a skála, melyet kis hanghullámok jelölnek. Nem érdemes már olyan gumiabroncsot vásárolni, amelyen 3 hanghullámot látunk, mivel ez, 2016-tól nem fog megfelelni az EU előírásának. (A kategóriák alatt, előre meghatározott, decibelben mért intervallumokat kell érteni.)

Igazából ennyit érdemes tudni az abroncscímkékről. Egy nemrégiben lezajlott felmérés szerint, egyelőre csak kis mértékben érte el célját a címke. Nagyon sokan nem ismerik a piktogramok jelentését, vagy nem is tudnak a címke létezéséről. (A kamionosok és flotta üzemeltetők, fuvarozók körében más a helyzet. Ezt a célcsoportot sokkal nagyobb mértékben befolyásolják a gazdaságossági megfontolások. Kifejezetten a gördülési ellenállás döntő ismérv.)

Fontos tudni azt is, hogy már több nagy gumigyártó cég kiemelte, nem elegendő csupán a címke alapján választani vagy két abroncsot összehasonlítani. Volt olyan példa, ahol egy-egy márka adott mintázata között csupán 2-3 kategóriányi különbség volt a címke szerint, mégis a független teszteken az egyik a kifejezetten ajánlott, a másik a nem ajánlott kategóriába lett besorolva. Ennek oka, a címe három ismérvén túl mutató, egy-egy gumiabroncs teljesítményét döntően befolyásoló tényezők. Javaslatom tehát, hogy egyszerre nézzük meg a gumicmke értékeit, a független teszt eredményeket és a vásárlói értékeléseket, egy-egy gumiabroncs vásárlása előtt. A teszteredményeket pedig kifejezetten az általunk megvásárolni kívánt gumiméretben keressük!