Útravaló kezdő sofőröknek 5. rész – Abroncs kiegyensúlyozás

Tippek friss jogsisoknak

Viszonylag rég jelentkeztem – legalábbis az eddigi heti rendszerességhez képest – a kezdő sofőröknek szóló cikksorozatommal. Mára azonban hoztam egy újabb témát. Lassan minden friss jogosítványos autóvezető egyben gumiabroncs tudor lesz. Persze valahol pont ez a cél.

Ma az abroncs kiegyensúlyozás jelentésével és jelentőségével ismerkedhettek meg.

Ha azt tapasztaljátok, hogy az autó, teljesen egyenes szakaszon is húz valamelyik irányba (és ezt nem indokolja erős oldalszél), vagy rendellenes kopást észleltek a gumikon, érdemes ellenőriztetni az abroncsok kiegyensúlyozását!

A megfelelően kiegyensúlyozott abroncsok úgy lettek beállítva, hogy minimalizálja a gumikopás mértékét, maximalizálja a szett élettartamát és az üzemanyag felhasználást. A kiegyensúlyozatlan abroncsok – amellett, hogy az előzőek ellentétét okozzák, azaz hamarabb (és rendellenesen) kopó gumikat, lerövidülő élettartamot és magasabb fogyasztást, – bizonyos sebesség fölött vibrációhoz, az autó rázkódásához vezetnek. A gumikon túl, a felfüggesztés is sérül (hosszabb távon.)

A rendellenes kiegyensúlyozás lehet statikus vagy dinamikus jellegű. Előbbi esetben a gumik nem tudnak egyenletesen gördülni, a kerekek le-fel mozognak. Dinamikus kiegyensúlyozatlanság esetén pedig oldalirányú, szitáló mozgást végez a kerék.

Bármelyiket tapasztaljuk, azonnal forduljunk szakszervizhez!

(A sorozat előző részeihez látogassatok el ide>>)